Alhamdulillah... ungkapan pertama yg kluar dari mulutku dan rakan-rakan apabila kami mendapat berita bahawa MQA (Malaysian Qualifications Agency) telahpun meluluskan Program Ijazah Sarjana Muda Keguruan Pendidikan Prasekolah dengan jayanya.


It means kami bakal2 guru prasekolah ni dah sah dapat degree...huhuhu..blaja 5 tahun setengah tuh..kalu xlulus, mau gaji tahap lepasan SPM jer..sia2 blaja bertaun2 dowh... Trimas buat rakan2 dari IPGM Tengku Bainon yg telah menyelamatkan rakan2 dari IPGM lain. Semoga kita semua akan menjadi guru prasekolah yg cemerlang, dedikasi n komited dgn kanak-kanak...

~ Aku bangga jadik guru Prasekolah (Pendidikan Awal Kanak-kanak) ~


Di antara kekasih pilihan di hati
Punyai budi penghias diri
Wajahnya lembut biasan pekerti yang tinggi
Indahnya perhiasan duniawi

Di antara diriku juga dirimu
Hanya mengharap cinta yang Satu
Ku binakan mahligai impianmu
Oh sayang ikhlaskanlah hatimu

Malumu bernilai
Katamu berhikmah
Hatimu tulus suci dan murni
Hanya diri yang halal
Engkau serahkan segala
Untuk mencari redha Illahi

Benarlah cinta buta melalaikan
Tanpa memikirkan batas syariatnya
Semuanya itu hanya ujian di dunia
Ia adalah mahar untuk kita ke syurga

Oh.. Kau Permaisuri di hatiku
Di dunia ini engkau penghibur
Menjunjung kasih amanah Illahi
Ku pasti akan terus menyayangi

Terima kasih ucapan ku beri
Kau hadiahkan ku cahaya hati
Ku pimpin tanganmu oh kasih meniti hari
Semoga kita dapat bersama
Sampai kepadaNya di syurga sana

Tuhan kekalkanlah
Permaisuri hatiku
Untuk menemani dalam menggapai cinta-Mu


Lagu & Lirik : Abai Os
Hijjaz Records Sdn.Bhd.




1. SELALU BANGUN SEBELUM SUBUH

Rasul selalu mengajak ummatnya untuk bangun sebelum subuh, melaksanakan sholat sunah dan
sholat Fardhu, sholat subuh berjamaah. Hal ini memberi hikmah yg mendalam antara lain :
- Berlimpah pahala dari Allah
- Kesegaran udara subuh yg bagus utk kesehatan/ terapi penyakit TB
- Memperkuat pikiran dan menyehatkan perasaan

2. AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN
Rasul selalu sentiasa rapi & bersih, tiap hari khamis atau Jumaat beliau mencuci rambut-rambut
halus di pipi, selalu memotong kuku, bersisir dan berminyak wangi..
"Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap orang-orang dewasa. Demikian pula menggosok gigi dan memakai harum-haruman"(HR Muslim)

3.TIDAK PERNAH BANYAK MAKAN
Sabda Rasul :
"Kami adalah sebuah kaum yang tidak makan sebelum lapar dan bila kami makan tidak terlalu banyak (tidak sampai kekenyangan)"(Muttafaq Alaih) Dalam tubuh manusia ada 3 ruang untuk 3 benda : Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan. Bahkan ada satu tarbiyyah khusus bagi ummat Islam dengan adanya Puasa Ramadhan untuk menyeimbangkan kesehatan

4. GEMAR BERJALAN KAKI
Rasul selalu berjalan kaki ke Masjid, Pasar, medan jihad, mengunjungi rumah sahabat, dan sebagainya. Dengan berjalan kaki, keringat akan mengalir, pori-pori terbuka dan peredaran darah akan berjalan lancar. Ini penting untuk mencegah penyakit jantung

5. TIDAK PEMARAH
Nasihat Rasulullah : "Jangan Marah"diulangi sampai 3 kali. Ini menunujukkan hakikat kesihatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasadiyah belaka, tetapi lebih jauh yaitu dilandasi oleh kebersihan dan kesehatan jiwa. Ada terapi yang tepat untuk menahan marah :
- Mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka duduk, dan bila duduk maka berbaring
- Membaca Ta 'awwudz, karena marah itu dari Syaithon- Segeralah berwudhu
- Sholat 2 Rokaat untuk meraih ketenangan dan menghilangkan kegundahan hati

6. OPTIMIS DAN TIDAK PUTUS ASA
Sikap optimis akan memberikan dampak psikologi yang mendalam bagi kelapangan jiwa sehingga tetap sabar, istiqomah dan bekerja keras, serta tawakal kepada Allah SWT

7. TAK PERNAH IRI HATI
Untuk menjaga stabilitas hati & kesihatan jiwa, mentaliti maka menjauhi iri hati merupakan tindakan preventif yang sangat tepat.

::Ya Allah,bersihkanlah hatiku dari sifat sifat mazmumah dan hiasilah diriku dengan sifat sifat mahmudah...::

Kisah pertama...

Niat di hati nak tepon mak n wish "Selamat Hari Ibu" malamnya. Tapi lepas maghrib mak yang kol dulu n tanya kabare anak dia yang jauh di mata nih...Terharu n jadik touching gler sebab mak kol. Mak tanya kabare, dah makan blom, watpe...? Abis mukadimah, mak senyap. Aku pon senyap...Beberapa detik, sepi menguasai perbualan aku dgn mak di tepon.

Tiba-tiba mulutku tercakap.."Mak...Selamat Hari Ibu. Kak ngah saaaaaayannnng mak sangat2. Terima kasih utk segalanya yang mak bagi kat Kak ngah selama ni...Kak ngah takder hadiah ape nak kasi kat mak..." bergenang di kelopak mata menanti titis-titis air yang bakal turun bila-bila masa je. Kalau aku balik kpg, mak akan terpa n peluk cium aku puas-puas. Tapi mak tak der depan mata skrg...Kebetulan aku di hadapan cermin surau KL Sentral. Semua muslimah yang berada di situ mendiamkan diri melihat keadaanku ketika berbual dgn mak.

Mak membalas.."Hmm..nila yang mak tunggu. Kak Ngah ucap pun. Mak tak nak ape-ape hadiah. Yang penting Kak Ngah ingat kat mak, cukuplah..."usai ayat yang mak tuturkan, hati aku lebih tersayat pilu....

~"Ya Allah, Kau ampunilah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku. Serta kasihanilah mereka sepertimana mereka mengasihaniku sejak kecil..." Aminnn... (Al-Israa’: 24)


Kisah kedua...

Aku menanti tren Komuter di Stesen Labu dengan tidak sabar. Kelewatan tren tiba membuatkan hatiku berbolak-balik. Kedatangan sebiji kereta dari jauh mencuri perhatianku. Kereta tersebut berhenti betul-betul di belakang stesen. Mak angkatku melangkah keluar dari kereta. Diikuti ayah angkatku yang memarkir keretanya di tepi stesen. Kesanggupan mereka memanjat tangga untuk masuk ke stesen semata-mata untuk menghantarku dan menemaniku membuatkan aku cukup terharu. Mak dan ayah (angkat) baru saja balik dari memanggil orang utk kenduri kawen anak mereka minggu depan.

Mak terus menerpa aku, lantas memeluk dan mencium aku. Lama dan kejap pelukan mak...mak berbisik yang dia memang berdoa semoga sempat berjumpa aku sebelum aku balik ke KL. Tangan ayah kucium. Mereka sangat berharap aku dapat menghadirkan diri ke kenduri Angah minggu depan. Insya Allah... Hatiku terus dipalut hiba saat tren tiba dan mereka masih di situ melambai ke arahku. Terima kasih mak, ayah..Walaupun SHiMa bukan anak kandung, mak dan ayah melayan SHiMa lebih dari itu...


~ “Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).” (Al-Ahqaaf: 15)

About Me

My photo
TaiPiNG, PeRaK, Malaysia
shima_smiley@yahoo.com (^_^)

AkU SeNdiRi...

Kita takkan mengetahui selembut mana erti kasih jika tidak terlebih dahulu disanggah kebencian... Hidup adalah satu perlawanan simbiosis yang punya rahsia yang sukar untuk tersingkap manfaatnya kecuali oleh mereka yang tahu menghargai dan terpesona oleh setiap anugerah Yang Maha Kuasa...(^_^)

PeMinaT KeSaYaNgaN...

JoM BoRak2...

There was an error in this gadget